Per Wetterborg har startat och drivit flera bolag inom reklambranschen. Det första startade han tillsammans med tre andra 1998. Det var också då han lärde sig hur viktigt det är att ha pratat igenom vad som händer om man inte längre är överens och hur man kan lösa sådana situationer.

  • Vi kände varandra väl och var vänner, och det här var vårt första riktiga bolag. Allt gick bra och vi tänkte inte alls på att vi borde ha ett tydligt avtal oss emellan – det kändes onödigt eftersom vi trivdes så bra ihop.

Men efter några år märkte Per och två av de andra ägarna att den fjärde inte var lika engagerad som tidigare. Känslan fanns åt båda håll och de behövde hitta en lösning för ett utträde. Men när de skulle värdera bolaget började problemen.

  • Situationen blev snabbt låst. Det var svårt att komma överens, och alla var missnöjda. Så småningom fick vi hjälp av en jurist som hjälpte oss att hitta en förlikning. Alla var fortfarande missnöjda, men vi kunde åtminstone komma fram till en lösning som vi kunde acceptera.

Juristen menade att de nu borde ta tillfället i akt och skriva ett ordentligt kompanjonavtal för att slippa hamna i samma situation igen.

  • Först tänkte vi, precis som tidigare, att det inte var nödvändigt. Nu var ju vi tre som var kvar överens och hade inga planer på att gå skilda vägar. Men sen tänkte vi om. Eftersom vi hade en lite bitter eftersmak från den tidigare konflikten, förstod vi att det var bättre att vara förberedda. Så vi fick hjälp med att skriva ett kompanjonavtal som täckte upp alla eventuella framtida händelser som vi delägare kunde hamna i.

För Per och hans kompanjoner tog det ett tag att få allt på plats.

  • Det tog nästan ett år och det var bitvis ganska jobbigt. Vi blottade våra framtidsplaner och började verkligen fundera på saker som vi tidigare inte hade tänkt på. Det var som att vi såg nya sidor av varandra. Men samtidigt var det nästan som en form av ”familjeterapi”, där vi fick bättre grepp om våra drivkrafter och vad vi egentligen ville.

Några år senare hade man nytta av allt det nedlagda arbetet när en av delägarna ville lämna företaget.

  • Eftersom vi hade ett tydligt avtal på plats var processen mycket enklare den gången. Vi kunde bara gå tillbaka och läsa avtalet, och vi visste precis vad som gällde. Det gick väldigt smidigt och vi kunde skiljas åt som goda partners med minnet av en fin tid tillsammans.

Pers råd till andra företagare är att tänka igenom hur man vill ha det på lång sikt.

Tänk på framtiden. Kanske vill du inte arbeta för alltid, eller också har du andra drömmar. Ett tydligt avtal gör att det går mycket smidigare, ni fastnar inte i långa energikrävande diskussioner när det väl gäller. Och framför allt, lura inte er själva att tro att dina affärsrelationer kommer att vara desamma som de är nu. Det kommer alltid upp- och nedgångar, också mellan kompanjoner.

Per Wetterborg